lördag 15 september 2007

Ny plattform

Är man inte särskild teknikintresserad kan man skippa resten av det här inlägget.

Om man följer Himmelmora mo på ett vettigt sätt och jag inte har gjort något fel så ska man inte ha märkt så mycket (även om det finns en stor risk att man får läsa en massa inlägg som man läst förut), har jag gjort något fel är det mycket möjligt att man inte heller märker något.

Jag har precis avslutat migreringen till blogger. På grund av deras begränsningar för att hindra missbruk så har den operationen tagit ett ganska bra tag (nog för att faktiskt vara irriterande). Kommentarer är avsiktligt utelämnade eftersom man inte kan skapa kommentarer med vettiga författare (anonyma till exempel) - om Google fixar det i framtiden lägger jag upp kommentarerna.

Anledningen till flytten är huvudsakligen att blogger-plattformen nu verkar erbjuda ett riktigt bra verktyg (vilket jag inte riktigt tyckte 2004). Finns det fullgoda alternativ (från företag man kan tro finns kvar inom tillräckligt lång tid) så man slipper driva själv försöker jag även använda dessa, och nu kändes det som att det var dags att konvertera.

Huruvida det betyder att jag faktiskt kommer att skriva mer vågar jag inte säga något om, men omöjligt är det inte (om inte annat har jag fått några påstötningar från sådana som gärna sett att jag skrivit mer).

tisdag 22 maj 2007

En filmleverantörs död

Som DN skriver om så ger Triangelfilm upp och begär sig själva i konkurs. Som Mattias nämner i DNs artikel så har bra film kontinuerligt blivit mer tillgänglig, men jag kommer ändå att sakna Triangelfilm och Sverige blir ett fattigare filmland.

För de som inte noterat det från andra notiser

Så är jag nuförtiden försörjningsansvarig för en liten Hedvig.

Nu återgår Himmelmora mo till det ordinarie programmet.

tisdag 24 april 2007

Programvaror

Google Desktop for Mac och Thunderbird 2 har ju kommit ut. Kortrecensioner följer:


Google Desktop for Mac är så klart först och främst ett sätt att söka - jag använder knappt sådana funktioner, så jag vill inte säga något om hur den är jämfört med Spotlight. Testa själv!


Något jag däremot använder mycket är Quicksilver, och där är Google-alternativet betydligt simplare och väldigt mycket mindre konfigurerbart. Inte säkert att det är något negativt, dock. Googlealternativet drar av naturliga skäl lite mindre minne, men ingen gigantisk skillnad.


Vad gäller Thunderbird 2 blev jag nästan lite överraskad av att den plötsligt var släppt. För den här versionen har jag varit betydligt mindre engagerad än tidigare - delvis beroende på att jag inte tyckt den haft några särskilda nya finesser. Nu har jag dock upptäckt ett par bra saker, främst riktiga etiketter (inte bara fem stycken) och att man snabbt kan kolla vad för nya brev som finns i en brevlåda genom att hålla musen över. Förbättringar i gränssnittet för utökningar är också välkommet, men inget jag drar nytta av i rollen som användare.

lördag 21 april 2007

Mer "känna sig gammal"

Det försämrade P1gör att jag känner mig äldre - i valet mellan Jonas val och Ring så spelar vi blev det det senare i morse.

fredag 20 april 2007

Pinad

Det haglade igår. Mycket mer hemma hos oss än i närheten, men haglade gjorde det visst i hela Uppsala. På väg hem var det dock riktigt stora hagel. Det kom många, och varje hagel gjorde ont.


Efter cirka femhundrameters cykling gav jag upp och bytte till att springa med cykeln för att minska angreppsytan (skydda mina stackars lår lite).

fredag 13 april 2007

Bra radio

Bland de radiosändningar jag prenumerat på fanns Sommar 2006, som jag visserligen ofta lyckades höra samma dag det gick, men som jag även går igenom och lyssnar på igen ibland. Nu lyssnar jag på Göran Malmqvist, som gör ett ofantligt bra program.

torsdag 22 mars 2007

Media

Jag brukar inte vara så förtjust i alla videoklipp som dyker upp överallt nuförtiden, men den här tolkningen av "I will survive" är helt enkelt för bra för att inte berätta om.


Min tidigare favoritvariant av den låten var för övrigt CAKE, se gärna för referens.


Uppdatering: Jag har ekorrar i strumporna - den här länken pekar på CAKE-versionen.

onsdag 14 mars 2007

Kvitter

På grund av Don har jag börjat leka med Twitter. (Jag har redan hittat på David, men om det är fler som finns det som tror att jag är intresserade av vad de pysslar med, säg gärna hej!).


Till att börja med ska jag säga att jag tycker det är fint och bra att de stöder att man kan använda Jabber istället för en nalle eller något webbgränssnitt. Mindre imponerad blir jag över att tjänsten faktiskt varit tillgänglig mindre än 15% (min uppskattning) av tiden sen jag började testa.


Att de gjort det teknikvalet är inte heller särskilt svårt att förstå för mig - för att använda på någon annan tjänst för snabbmeddelanden skulle de antingen behöva förlita sig på hack som kan sluta fungera tvärt, alternativt få till stånd avtal med de som driver tjänsterna.


Vad gäller själva tjänsten (som jag fortfarande uppfattar som ett snabbare sätt att kunna berätta att man ätit en kebab) så tycker jag hittills att det är en rolig leksak, men förmodligen inget jag skulle betala för.


Just det där med betalningen påminner mig även om att jag blivit gammal (eller åtminstone äldre) - jag frågar mig nämligen nuförtiden ofta "hur väl lönar det sig för dem" - av helt olika anledningar. Om jag ska anförtro mina pengar (eller lika värdefullt, minnen i form av foton) till någon så vill jag gärna tro att de inte är på väg in i konkurs. Samma sak om jag köper något som kan riskera att gå sönder (exempelvis en spis). Är det någon jag köper mat av brukar det istället vara för att jag tycker om att kunna göra det och vill att de ska fortsätta finnas kvar.


I fallet Twitter undrar jag vad de räknar med att kunna tjäna pengar på. Eftersom jag inte kommer på något sådant (och mobilkopplingen de erbjuder rimligen borde kosta dem en hel del pengar - oavsett hur mycket de pressar priset på ett sms till) gissar jag att målet är att bli ansedd som en oumbärlig funktion och uppköpta av något stort bolag - en något osäker strategi i mitt tycke (något just Don även skrivit om nyligen).

Vår

I helgen var vi i Vemdalen och åkte skidor (där kan jag nämna att Vemdalsskalet överträffade mina förväntningar för utförsåkningen. Jag åkte dock mest längd och där var de längre spåren bättre.


Men, vad jag inte var beredd på var hur vårligt det skulle vara när vi kom tillbaka. Eftersom jag dessutom åkt på en förkylning och tyckte att jag inte orkade sitta på jobbet idag har jag (förutom en hel del läsning och lite tv-spelande) gjort en vårpromenad på åsen, och fick då uppleva våren på riktigt. Rekommenderas.